Fine Art Print - vad är skillnaden?

En fråga som ibland kommer upp är vad som skiljer Fine Art Print (gicléetryck) mot andra relativt enkla och vanliga produktionssätt. Först lite kort om en del andra tryckmetoder.

Digitaltryck
Digitaltryck

Digitaltryck. Är en laserteknik som är billigt i mindre upplagor. Vanligaste formatet är upp till A3+ (32×45 cm). Färgomfånget är relativt litet eftersom man använder det vanliga cmyk (cyan, magenta, gult och svart). Min erfarenhet är att färgerna är lite mer hållbara för blekning än offsettryck. Pappret som används är oftast av samma typ som för offset, traditionella papper som inte är syrafria.

Offsettryck
Offsettryck

Offsettryck. Den vanligaste metoden då det gäller trycksaker i större volymer och format upp till 70×100 cm. Till skillnad mot digitaltryck har offset en hög initial kostnad genom tryckplåtar och intag i maskinen. Även till offset används vanligast cmyk-färger med begränsat färgomfång. Färgerna bleks ganska fort om de utsätts för UV-ljus.

Screentryck
Screentryck

Screentryck eller serigrafi. Kanske inte helt skall jämföras med de övriga teknikerna. En screenram till varje färg. Vid tryck av fotografisk/pixelbild krävs ganska grovt raster. Fördelen är friheten med färger och stora jämna ytor. Jag känner till några som kör screentryck inriktat på konst med färger som är stabila men normalt är inte heller här färgerna speciellt tåliga i tid.

Storformatsprinter
Storformatsprinter

Bläckstråle. Är samma princip som Fine Art. Finns från mindre till extremt stora format. Håller vi oss till storformat är nog idag olika typer av solventfärger det vanligaste. Färger som är bra att printa på material för utomhusbruk, dekaler, skyltar m.m. Tre år är oftast det som tillverkarna säger om färghållbarhet.

Storformat med pigmentfärger
Storformat med pigmentfärger

Fine Art Print. Är en också en bläckstråleteknik. Skillnaden är att här används pigmentfärger med extremt lång hållbarhet. Färgomfånget är ungefär lika stort som Adobe RGB, därför skall bilder för Fine Art Print inte konverteras till det mycket snävare cmyk. För att klassas som Fine Art Print skall utskriften också göras på ett syrafritt Fine Art-material av bomull och/eller a-cellulosa. Dessa print har en hållbarhet på minst 100 år.

Dagens färgomfång, färgstabilitet och arkivbeständighet överträffar alla tidigare framställningsmetoder inklusive äldre konsttrycktekniker som litografi, grafik m.m.

Fine Art lämpar sig mycket väl för foto- och konstreproduktioner och är dagens konsttryck med extrem hållbarhet och kvalitet.

Samma maskiner och pigmentfärger kan också printa på enklare foto- eller affischpapper vilket ger en mycket hållbar bild men eftersom dessa papper oftast inte är helt syrafria kan de ej klassas som Fine Art Prints.

Alla material som används till pigmentfärger är bestrukna för att ge ett mycket stort färgomfång med riktigt djup svärta.

ANDRA SIDOR