Vad är Fine Art Print (Gicléetryck)?

Först, jag har på denna sidan skrivit mina tankar om varför vi bör sluta använda ordet Giclée, dagens vedertagna begrepp är Fine Art Print.

Det som skiljer Fine Art Print från posters och andra liknande produktioner är i egentligen tre saker, papper, bläck och en begränsad, numrerad och signerad upplaga.

Papper

Fine Art klassade papper är helt syrafria och gjorda av bomull, alfa-cellulosa eller en kombination av de båda (finns några ris- och bambupapper men är ovanligt).
Att pappret är syrafritt innebär att det inte gulnar eller bryts ner över tid. Det helt motsatta är dagstidningspapper som blir gult och sprött väldigt fort.

OBA (Optical Brightening Agent) eller på svenska Optiskt vitmedel, är en kemikalie som ofta tillsätts i papprets bestrykning eller direkt i pappret. OBA absorberar synligt ultraviolett ljus vilket gör att pappret ser vitare ut. Fine Art papper innehåller inte OBA eller i väldigt små mängder. Mitt eget favoritpapper Hahnemühle Photo Rag innehåller en mycket. liten del OBA. OBA har en tendens att gulna över tid.

Sammanfattningsvis är ett Fine Art Print papper ett papper av absolut högsta kvalitet som inte förändras med tiden. Bestruket för att trycket skall ge en bra detaljrikedom och ge ett stort färgdjup både för färg och svart/vita utskrifter.

Bläcket

Mycket har hänt på bläckfronten sedan begreppet Giclée myntades. Dagens färger har en större färgrymd och klart bättre hållbarhet. Istället för det tidigare 4-färg (cyan, magenta, gult och svart) är det idag 8 eller 10 färger vilket ger en större färgrymd och ett bättre djup i bilderna.

Samma bläck och maskiner använder vi även till posters och fotoprint, skillnaden där är att pappret inte är klassat som Fine Art även om det finns flera syrafria papper även där. Det gör att även fotoutskrifter har en extrem hållbarhet.

Begränsad upplaga

Den tredje skillnaden är att Fine Art Print har en begränsad upplaga där varje ex är numrerad och signerad.  Normalt är de numrerad under bilden till vänster t.ex. 1/30, alltså nummer 1 av totalt 30 st. Till höger signerar konstnären/fotografen. Eventuellt kan man också skriva verkets titel i mitten. Allt skrivande på Fine Art Printen skall göras med blyertspenna eller speciell ”Signing Pen” absolut inte med kulspetspenna då den kan ”blöda” med tiden.

Äkthetsbevis är inte ett måste men jag tycker man skall vara transparent och uppge viktig information samtidigt som det ger printen en extra exklusivitet. Vi kan utan extra kostnad stämpla alla Fine Art Print med ovanstående stämpel på baksidan och ge dig uppgifter om papper och vilket bläck som använts.

En annan möjlighet är att använda lösa äkthetsbevis från t.ex. Hahnemühle med två numrerade hologram, ett på äkthetsbeviset och ett på baksidan av printet. Det medför en extrakostnad och ett papper som hela tiden måste följa konstverket.

Begreppet Fine Art Print

För mig är det viktigt att dessa tre kriterier uppfylls för att vi skall använda ordet Fine Art Print, att inte benämningen urvattnas och mister sin. exklusivitet, det är ju ändå dagens litografier.

Jag har sett Hahnemühle Studio Enhanched säljas som Fine Art Posters. Det är inte ett Fine Art klassat papper utan ett billigt posterpapper, visserligen syrafritt men inte med samma kvalitet på printen. Känns fel för mig att där blanda in ordet Fine Art som bör få fortsätta att stå för något exklusivt som sagt det är denna tids litografi