Printens hållbarhet

Inramning - Ad Art
Rätt inramning för en lång hållbarhet.

När det gäller Fine Art print pratas det ibland om en hållbarhet på flera hundra år. När ordet Giclée använts har man använt minst 70 år. Ingen kan med säkerhet säga hur lång hållbarheten är, vi kan testa det med accelererat åldrande och ge materialet rätt förutsättningar för en extremt lång hållbarhet. Hållbarheten beror på många faktorer, mängden solljus, marknära ozon och luftfuktigheten. Är Printen placerad i ett söderfönster och utsätts för mycket ljus förkortas hållbarheten men samma sak gäller ju även akvareller, olja- och akrylmålningar.

Den viktigaste faktorn är trots allt inramningen, att rama in en Fine Art print med icke syrafri passeparout och bakpapp förstör snabbt även den hållbaraste utskriften. Viktigt också att passepartouttejp och förseglingen på baksidan är gjord i syrafritt material. Förseglingen är viktig för att skydda utskriften mot damm och smuts. Ett bra glas, Artglas ger inga optiska störningar och är nästan helt reflexfritt och skyddar verket mot UV-ljus med 70%. Viktigt också att utskriften inte ligger an direkt mot glaset antingen genom en passepartout eller en boxinramning.

Här under är en bra video på hur man på rätt sätt monterar bild och passepartout.

Skärmkalibrering - Ad Art

Skärmkalibrering

Något som ibland skapar problem vid digital bildhantering är att skärmar kan visa färg på olika sätt. Vi har väl alla varit inne i en TV-affär och sett alla skärmar och hur olika de kan se ut i färg och kontrast, då är det dessutom exakt samma signal som skickas

Rönne Brygga Ängelholm - Ad Art

Tillbaks i Ängelholm

Efter några år utanför Ängelholms kommun flyttade jag och företaget så smått tillbaka igen i höstas, då till Klitterbyn. Nu sedan en tid tillbaka finns företaget åter på Storgatan, nu lite närmare centrum, nämligen Storgatan 16. Inte de stora ytorna vi hade på Storgatan 4 utan ett kontorsrum i ett

Ebba-Kristina Wingårdhs jubileumstavla

Gicléeprint – Ska vi kalla det så?

Träffade en av de inramare jag jobbar med, han sa att det bara fanns fem stycken i hela Sverige som kunde göra riktiga utskrifter – Gicléetryck. Att det var mycket bättre än bläckstråleutskrifter. Då började jag undra över hur mycket folk visste eller om man bara vill vilseleda köparna. Skrev