Skärmkalibrering

Något som ibland skapar problem vid digital bildhantering är att skärmar kan visa färg på olika sätt. Vi har väl alla varit inne i en TV-affär och sett alla skärmar och hur olika de kan se ut i färg och kontrast, då är det dessutom exakt samma signal som skickas till dem.

Eftersom det är på skärmen man bedömer bildens färger och kvalitet är det viktigt att vi ser bilden på samma sätt. Det är många gånger när man öppnat upp en bild med kunden närvarande som man hört, så ser inte bilden ut på min skärm.

Det första vi bör göra är att visuellt kalibrera skärmen med de inställningar som finns tillgängliga genom skärmens inställningar och eventuellt inställningsprogram i systemet. Fysiska bilder ska betraktas med rätt färgtemperatur för att vi ska se bilden på samma sätt, det är dagsljus 5000 Kelvin. Många skärmar är i grundinställning mycket blåare, 9300 Kelvin. Tyvärr ger oftast en inställning på 5000 K på de flesta skärmar en för ljussvag skärm varför man oftast brukar använda sig av 6500 Kelvin.

Här finns en bra sida för manuellt kalibrerande av skärmen http://www.lagom.nl/lcd-test/ Där kan man också kontrollera att man ser alla nyanser av mörka och ljusa toner. Det är på många skärmar med grundinställningar ett problem att små skillnader i ljusa och mörka toner inte kan urskiljas.

Profilering
Vill ha man ha en exakt återgivning av färger på skärmen är en profilering nödvändig. Vid profilering använder man ett mätinstrument för att mäta upp ett antal toner och färger direkt på skärmen. Mätningen jämförs med det som skärmen borde ha visat. Det skapas en profil som sedan kan användas för att visa korrekta färger. Om t.ex. mätvärdet för en blå nyans avviker kan sedan programmet kompensera detta och visa färgen rätt.
Exempel på bra skärmkalibrator https://xritephoto.com/i1display-pro

Epson SureColor

Ny skrivare, Epson SureColor

För knappt två veckor sedan var frustrationen stor hos mig när Stylus Pro skrivaren inte ville skriva ut ordentligt längre. I två dagar försökte jag rengöra och få igång den igen men gav sedan upp och insåg att det var dags för en ny. Beställde en ny Epson SureColor, blev

Målning på duk

Fotografera av konst själv

Eftersom fler och fler själva fotograferar av sin konst och det är inte alltid som bilderna kommer i användbar kvalitet har jag skrivit några tips om hur man kan göra. Upplösningen, tillräckligt stora bilder för de utskrifter folk vill ha är också många gånger ett problem. När bilderna kommer färdiga

Mats Ljungbacke

Mats Ljungbacke

Har börjat jobba tillsammans med konstnären Mats Ljungbacke för att göra reproduktioner av en del av hans verk. Akvareller i riktigt stora format, inte det lättaste att göra reproduktioner på så stora original men mycket inspirerande. Inget man kan lägga på skrivbordet vid sidan om skärmen vid bildjusteringarna. Reproduktionerna kommer

Printens hållbarhet

Printens hållbarhet

När det gäller Fine Art print pratas det ibland om en hållbarhet på flera hundra år. När ordet Giclée använts har man använt minst 70 år. Ingen kan med säkerhet säga hur lång hållbarheten är, vi kan testa det med accelererat åldrande och ge materialet rätt förutsättningar för en extremt

Rönne Brygga Ängelholm - Ad Art

Tillbaks i Ängelholm

Efter några år utanför Ängelholms kommun flyttade jag och företaget så smått tillbaka igen i höstas, då till Klitterbyn. Nu sedan en tid tillbaka finns företaget åter på Storgatan, nu lite närmare centrum, nämligen Storgatan 16. Inte de stora ytorna vi hade på Storgatan 4 utan ett kontorsrum i ett

Ebba-Kristina Wingårdhs jubileumstavla

Gicléeprint – Ska vi kalla det så?

Träffade en av de inramare jag jobbar med, han sa att det bara fanns fem stycken i hela Sverige som kunde göra riktiga utskrifter – Gicléetryck. Att det var mycket bättre än bläckstråleutskrifter. Då började jag undra över hur mycket folk visste eller om man bara vill vilseleda köparna. Skrev